blog

Čítanie a vhodný výber kníh pre deti

Dnes sú na trhu knižky, ktoré upútajú kupujúceho najmä svojim obalom. Nedajte sa však zmiasť. Kniha pre deti v období predškolského veku má byť predovšetkým o obsahu a preto je čítanie a vhodný výber kníh pre deti dôležitý. Prečo?

V samotnom procese čítania u detí sledujeme štyri parametre:

    • techniku čítania (prechod od hláskovania k slabikovaniu a plynulému čít.)

    • rýchlosť čítania

    • správnosť čítania

    • obsahovú stránku čítania (vnímanie obsahu textu v procese čítania)

Čítanie a vhodný výber kníh pre deti

Obsah textu je veľmi dôležitý a pokiaľ sa ho dieťa nenaučí vnímať – o čom číta, premietne sa to prakticky do všetkých predmetov. Malý čitateľ musí pochopiť, že to nie sú iba riadky, odstavce, ale slová a ucelené myšlienky sprostredkované v písanej podobe, ktoré nám poskytujú určité informácie. Preto treba vyberať knižky, ktoré nám umožnia po krátkom úseku zastaviť sa v texte a spýtať sa dieťaťa: „O čom sme čítali?“

Toto je praktický nácvik vnímania obsahovej stránky, kde si dieťa precvičuje vetné skladby, slovnú zásobu, no najmä predstavuje overenie, či správne pochopilo text. Takto sa spontánne naučí – učiť sa. Veď aj učebné texty z prírodovedy, vlastivedy… sú vlastne o tom. A taktiež slovné príklady z matematiky. Preto ak dieťa nevníma obsah textu (teda nevie o čom číta a čítanie je iba o mechanickom odriekaní slov) bude mať problémy vo všetkých predmetoch, kde na základe prečítaného zadania textu bude mať vypracovať úlohu, alebo povedať pointu, zreprodukovať podstatu.

Čo sa týka techniky čítania – nechajte deti slabikovať toľko, koľko si to vyžadujú. Ak sa snažíme tento proces prechodu k plynulému čítaniu urýchliť, vypestujeme v nich schopnosť domýšľať si koncovky slov, alebo aj celé slová v snahe vyhovieť dospelému. Toto zasahuje do parametrov správnosti aj porozumenia. Preto tu platí – pomaly ďalej zájdeš.

Ak totiž číta dieťa dlhšiu dobu technikou viazaného slabikovania, pomalšie, ale správne a vníma obsah čítaného máte vyhraté. Pravidelným čítaním si rýchlosť aj techniku „docibrí“.

V mojej poradenskej praxi prešlo reedukáciou veľa detí, ktoré naučili, že zdatný čitateľ číta rýchlo. To nie je pravda. Dobrým čitateľom sa stávame, ak spĺňame všetky štyri uvedené parametre. Každý má svoje individuálne tempo na ich zvládnutie. Dôležité je, aby sme na ich zvládnutí pracovali s pravidelnosťou.

Preto začnite pestovať vzťah ku knihám a čítaniu už od útleho veku.
V ranom detstve je to prezeranie obrázkov s krátkymi príbehmi, pre dieťa zrozumiteľnými.

Potom prejdite na rozprávanie podľa obrázkov, pričom vyzývate dieťa k tejto aktivite a vy ho iba dopĺňate.

 V predškolskom veku čítajte zmysluplné príbehy a dieťa vyzvite, aby povedalo, čo si o tom zapamätalo. Spočiatku ho navádzajte otázkami a prirodzene prejdite k tomu, aby obsah povedalo samé. Neskôr si môžete robiť nedopovedané príbehy, kedy si prečítate text iba z časti a necháte dieťa, aby ho dotvorilo samé.

Chcete si urobiť rezerváciu alebo máte otázky?

Zavolajte na číslo +421 911 784 555 a si zarezervujte si termín stretnutia

Návrat hore