Služby
Pre deti
V prvom kroku je nevyhnutná konzultácia s matkou. Informácie týkajúce sa tehotenstva, pôrodu, popôrodnej adaptácie, či bolo dieťa po narodení kriesené, ako napredoval raný vývin vo vzťahu k norme (nástup reči, psychomotorický vývin – kedy sa začalo dieťa prevaľovať, sedieť, liezť po štyroch, stáť, nástup chôdze s oporou a bez nej), adaptácia na kolektívne zariadenie…
Pripravte si odpovede na tieto otázky. Úprimné a pravdivé odpovede na anamnestické údaje sú dôležitou súčasťou diagnostiky. Od nej sa odvíja voľba správnych metód potrebných pre celkový, harmonický vývin dieťaťa.
Mamičky často upnú pozornosť na jednu konkrétnu oblasť, najčastejšie motorický vývin. Podnietiť dieťa v hybnosti je veľmi dôležité, ale rovnako nepostrádateľné je aj rozvíjanie rečových a komunikačných schopností, rozumových schopností atď. Je príliš neskoro začať dieťa stimulovať tesne pred nástupom povinnej školskej dochádzky, alebo v období pokračovania v predprimárnom vzdelávaní (bývalý odklad do školy).
Počas ošetrenia dieťa leží na terapeutickom lehátku. Matka je prítomná počas ošetrenia.

Kraniosakrálna terapia podnecuje vývin vo všetkých oblastiach psychického vývinu, neoddeľuje jednotlivé časti. Ľudský systém vníma ako harmonický celok. Sily zdravia sú prítomné v každej živej bytosti. Počas ošetrenia sa terapeut spája s biodynamickými silami, ktoré sú v nás od počiatku, teda od okamžiku počatia. Každý systém si určuje sám, podľa svojich individuálních potrieb čo potrebuje prioritne riešiť. Terapeut nie je ten, kto určuje dôležitosť v postupnosti. Je sprievodcom, ktorý drží bezpečné prostredie. Preto v druhom kroku je nevyhnutné, aby dieťa nadviazalo pozitívny kontakt s terapeutom, zažilo si atmosféru bezpečia a priateľského prijatia.
- nedonosených, alebo ak bol pôrod predčasne vyvolaný kvôli zdravotným problémom matky, alebo dieťaťa
- pri oneskorovaní vývinu (celkového, alebo čiastkovom)
- po komplikovanom pôrode a sťaženej popôrodnej adaptácii
- pri sťaženej adaptácii na nové prostredie (nástup do MŠ)
- pri poruchách príjmu potravy
- pri poruchách imunity
- u diagnóz kde sú sprievodnými znakmi únava, vyčerpanie organizmu
- ak je dieťa afatické, oneskoruje sa u neho nástup reči, alebo má oslabené komunikačné zručnosti. Vhodné kombinovať s terapiou u klinického logopéda (ak ste v starostlivosti logopéda)
- pri stavoch akútnej bolesti napr. pri zápale stredného ucha
Ponuka služieb
Ponuka možnosti stimulácie, reedukácie a terapie

Diagnostika čiastkových funkcii
Diagnostika čiastkových funkcii u detí predškolského veku a detí, ktoré pokračujú v plnení predprimárneho vzdelávania v materskej škole (v minulosti používaný termín – odklad povinnej školskej dochádzky).
Stimulácia oslabených oblastí
Predgrafémová a grafémová etapa (certifikát o absolvovaní odborného kurzu Bratislava, prof. PhDr. Marína Mikulajová, CSc. a PaedDr. Zita Sumegiová) – možná individuálnou formou osobne s dieťaťom, alebo online formou.
Kombinácia Kraniosakrálnej terapie a uplatnenie tréningu fonematického uvedomovania je účinné u detí s NKS – s narušenou komunikačnou schopnosťou, u detí s vývinovou afáziou, s nezrozumiteľnou rečou (dyslália viacerých spoluhlások). Vhodné je kombinovať nácvik správnej výslovnosti s klinickým logopédom a uvedeného tréningu fonematického uvedomovania s Kraniosakrálnou terapiou. A to najmä u detí, ktoré potrebujú zvládnuť výslovnosť do nástupu do školy, lebo výrazne dyslalická výslovnosť negatívne ovplyvňuje schopnosť naučiť sa čítať a písať. Vhodná je teda aj u detí rizikových na vývinové poruchy učenia.


Oneskorený vývin
Diagnostika a stimulácia detí vo veku od 5 rokov. Vhodné je kombinovať stimuláciu oslabných oblastí s Kraniosakrálnou terapiou a fonematickým uvedomovaním. V stimulácii sa zameriame prednostne na tie oblasti vývinu, ktoré dieťa potrebuje pre dobrý štart do školy:
- zrakové vnímanie
- sluchové vnímanie
- udržateľnosť pozornosti
- schopnosť spracovať zadania (viackrokové úlohy)
- úroveň jemnej a hrubej motoriky
- úroveň grafomotoriky
- úroveň myslenia (z konkrétneho myslenia na úroveň zovšeobecňovania – eliminácia a kategorizácia predmetov)
- koordináciu ruky-oka
- úroveň reči a komunikačných zručností v súčinnosti s klinickým logopédom
- správny úchop ceruzky
- určenie dominancie končatiny (ak dieťa nemá vyhranenú dominantnú ruku/oko)
- kreslenie, písanie, obkresľovanie, vystrihovanie
- orientáciu na ploche papiera
- smerovo-priestorovú orientáciu (na sebe, v priestore)
Stimulácia detí
S oneskoreným vývinom, alebo nerovnomerným vývinom.


Odblokovanie popôrodnej traumy
Prostredníctvom Kraniosakrálnej terapie (po pôrode vhodné súčasne u matky aj dieťaťa).
Vhodné u detí z rizikového tehotenstva (slabšia výživa plodu v rôznych štádiách tehotenstva, u detí s rizikovým a nepostupujúcim pôrodom). U detí kriesených po pôrode (s obtočenou pupočnou šnúrou, pôrod urgentnou sekciu…). U detí so sťaženou popôrodnou adaptáciou (Abgar skóre mimo normohodnoty, silná novorodenecká žltačka s osvitovou terapiou, u predčasne narodených detí, u detí, ktorým bola odporúčaná Vojtova metóda…).
Diagnostika vývinových porúch učenia
Ak má rodič pochybosti o tom, či má jeho dieťa vývinovú poruchu učenia, môže sa prísť poradiť. Pokiaľ sa zistí, že problém dieťaťa si vyžaduje úpravu foriem, metód vo výchovno-vzdelávacom procese, alebo úpravu v zmysle individuálneho plánu v niektorých predmetoch poradím Vám, ako postupovať.
Svoje osemnásťročné skúsenosti s reedukáciou vývinových porúch učenia budem kombinovať (po dohode s rodičmi klienta, alebo klientom samotným) s Kraniosakrálnou terapiou (účinná pri odstránení blokácie, má upokojujúci účinok, dieťa sa lepšie sústredí na činnosti, lepšie si osvojuje kompenzačné stratégie).

Diagnostika VPU zahŕňa:
- diagnostiku čítania (zameranú na vylúčenie, alebo potvrdenie dyslexie)
- diagnostiku písania (zameranú na vylúčenie, alebo potvrdenie dysgrafie)
- diagnostiku pravopisu (zameranú na vylúčenie, alebo potvrdenie dysortografie)
Vyšetrenie školskej spôsobilosti
Vhodné je absolvovať ho pred nástupom dieťaťa do základnej školy (vek 5 a pol roka). Ak má rodič pochybnosti o tom, či je jeho dieťa spôsobilé pre nástup školskej dochádzky môže sa prísť poradiť. Je nutné podotknúť, že pokiaľ sa rodič rozhodne, že dieťa nenastúpi do základnej školy a rodič trvá na tom, aby pokračovalo vo vzdelávaní v MŠ musí okrem tohto vyšetrenia dieťa absolvovať komplexné vyšetrenie v Centre poradenstva a prevencie. Iba to je kompetentné vydať návrh na pokračovanie v predprimárnom vzdelávaní. Preto ak ste rozhodnutí dieťa ponechať ešte jeden školský rok v MŠ objednajte sa na vyšetrenie školskej spôsobilosti v CPP. Ponúkaná služba je vhodná pre rodičov detí, ktorí sa chcú poradiť, alebo pre tých, ktorí sú rozhodnutí, že svoje dieťa zapíšu do školy a do nástupu školskej dochádzky chcú s dieťaťom popracovať na oslabených oblastiach.
Vhodné je, ak dieťa zvládne vyšetrenie bez rodiča. Aj to, že je dieťa schopné bez problémov odlúčiť sa na určitý čas od rodiča je ukazovateľom jeho emočnej a sociálnej zrelosti (spôsobilosti).

Počas vyšetrenia sledujeme nasledovné oblasti psychického vývinu:
- zrakové vnímanie
- sluchové vnímanie
- udržateľnosť pozornosti
- schopnosť spracovať zadania /viackrokové úlohy/
- úroveň jemnej a hrubej motoriky
- úroveň grafomotoriky
- úroveň myslenia (z konkrétneho myslenia na úroveň zovšeobecňovania - eliminácia a kategorizácia predmetov)
- koordináciu ruky-oka
- úroveň reči a komunikačných zručností
- úchop ceruzky (správny, nesprávny, atypický)
- dominanciu končatiny
- vývin detskej kresby
- orientáciu na ploche papiera
- smerovo-priestorovú orientáciu (ne sebe, v priestore)
Čo je tréning podľa D. B. Eľkonina a kedy je vhodný?
Stimulácia oslabených oblastí prostredníctvom programu fonematického uvedomovania podľa Eľkonina – predgrafémová a grafémová etapa je vynikajúca na prípravu dieťaťa pred vstupom do základnej školy. Predstavuje premostenie medzi materskou školou a základnou školou. U dieťaťa sa vytvára predstava vyslovenej hlásky fonémy a prepája ju s jej písanou podobou, grafémou. Je teda vhodná pre deti v predškolskom veku a u detí, ktoré pokračujú v predprimárnom vzdelávaní v MŠ. Ide o kategóriu detí, ktoré nenastúpili povinnú školskú dochádzku z dôvodu, ktorý uvádza odborný zamestnanec spádového Centra poradenstva a prevencie v Súhlase s pokračovaním v predprimárnom vzdelávaní v materskej škole.
V prvej fáze pracujeme so Šlabikárom I a venujeme sa slabičnej štruktúre slov. Ide o delenie slov na slabiky. V druhej fáze pracujeme s hláskovou štruktúrou slov, kedy dieťa diferencuje najskôr prvú, potom poslednú hlásku v slovách. V ďalšom kroku pracujeme s analýzou slov (delíme slová na hlásky). Je potrebné podotknúť, že pri práci so Šlabikárom I nepoužíváme písmenká, teda ich písanú, grafémovú podobu. Nahrádzame ich žetónmi, pričom dieťa vykladá žetón so sprievodným vyslovením písmenka a vkladá ho na to miesto, kam v poradí hlások patrí. Rozvíja sa tak sluchové vnímanie spolu so sluchovou analýzou a syntézou slov. Analýza je rozklad slov na hlásky. Syntéza je opačný proces, teda hlásky sa spoja a vytvoria slová. Dieťa začína chápať čím sa slová začínajú a čím sa slová končia. Prichádza uvedomenie, že poradie hlások vôbec nie je náhodné, ale presne dané. Tu si nepriamo precvičujú serialitu, teda postupnosť napr. deja, udalostí,… tá je dôležitá pre chápanie súvislostí.
Ďalšie oblasti, ktoré si dieťa precvičuje sú – správny úchop ceruzky a správna smerovosť. Slabiky si v prvej fáze zapisujeme oblúčikmi. Ich tvorba je v správnom smere tak, ako píšeme a čítame. Veľa detí sa s ceruzkou nekamaráti a odmietajú kresebné aktivity. Čo automaticky predpokladá problémy v oblasti grafomotoriky. U niektorých prevláda aj oslabená jemná motorika a ceruzka je im „ťažká“. Tu prepájame nácik jemnej motoriky, správneho držania ceruzky s jednoduchými grafomotorickými cvikmi. Je potrebné uvedomiť si, že pri vstupe do školy už na zmienené nebude čas. Predpokladá sa, že deti do nástupu školskej dochádzky už majú tieto zručnosti osvojené. Prevádzanie prvých tvarov, ktoré napodobňujú písané grafémy nie sú preto pre ne obtiažne. V prvom ročníku totiž predstavuje 90% práce práve písanie, dokresľovanie, vyfarbovanie, spájanie čiarou, kde sa zapája aj koordinácia ruky a oka. Všetkým spomenutým si dieťa prejde v procese tréningu, kde sa ešte nehodnotí známkami, ani symbolmi. Dieťa neprežíva sklamanie, nehodnotí sa negatívne, čo neovplyvňuje jeho sebahodnotenie a sebavedomie. Ide svojim individuálnym tempom a až keď je pripravené, pokračuje ďalej. Klasický systém v školstve nedáva možnosť viacnásobného opakovania a precvičovania podľa individuálnych potrieb detí. Osnovy predpisujú ako rýchlo má dieťa napredovať, čo však nie je vždy v súlade s jeho aktuálnou úrovňou psychického vývinu. Napredovanie a pripravenosť zvládnuť vyšší „level“ určuje jeho schopnosť individuálneho zrenia viacerých oblastí psychického vývinu, ktoré sú u každého dieťaťa osobité a jemu vlastné. Ak je však dieťa správnym spôsobom a v správny čas cielene stimulované, môžeme tak jeho vývin podporiť a usmerniť. Tréning zároveň pripravuje dieťa na školský režim. Na dohodnutý termín stimulácie musí mať pripravené pomôcky, na vymedzený čas odložiť hračky, či iné aktivity. Dostane domáce úlohy, čím si upevní návyk pravidelnej práce po príchode zo školy. V našom prípade si osvojuje svet povinností už pred nástupom do školy a potom ho prijme úplne automaticky, lebo je naň zvyknuté. Mnoho rodičov sa chodí poradiť s odborníkmi, ako dieťa naučiť vnímať školské povinnosti ako niečo dané, čo musia zvládnuť. Často ide o boj rodiča s dieťaťom, ktorý narúša ich citovú väzbu, ovplyvňuje všetkých členov rodiny. Zvyčajne „proces naháňania do úloh“ je časovo trojnásobný, ako samotné písanie domácich úloh. Tomuto sa všetci rodičia, ktorých deti prešli fázou prípravy na svet školských povinností úspešne vyhli.
Naopak deti sa tešili na „malú školu“ a častokrát boli oni tí, ktorí rodičom povinnosti pripomínali. Vstup do školy od základu preorientuje zabehnutý režim rodiny. Môžeme, urobíme, ak na to bude čas sa v zásade mení na musíme v mnohých ohľadoch. Preto zodpovedne možno povedať, že tréning fonematického uvedomovania plní aj funkciu zosúladenia povinností dospelých a vzájomnej interakcie medzi deťmi a rodičmi, pozitívne posilňuje ich vzájomné puto /rodič mi napovie, pomôže ak to budem potrebovať a požiadam si o to, zvládnem to najskôr s pomocou, potom sám…/ a v neposlednej rade pomáha získať dieťaťu vnútornú motiváciu pre učenie a schopnosť lepšie koncentrovať pozornosť pri činnostiach.
Šlabikár II je určený deťom, ktoré zvládli Šlabikár I a chcú napredovať, majú chuť učiť sa, objavovať a spoznávať. Je veľmi vhodný aj pre žiakov prvých ročníkov, ktorým robí veľký problém čítanie a písanie. Je teda predpoklad, že fázu, ktorá predchádzala samotnému čítaniu a písaniu nemali dostatočne zvládnutú. Tu už pracujeme s písmenkami. Jednotlivé kapitoly sú rozdelené na samohlásky krátke a dlhé, dvojhlásky, tvrdé spoluhlásky, mäkké spoluhlásky, obojaké spoluhlásky, ostatné spoluhlásky a samotné čítanie. Tu pracujeme s otvorenými slabikami, využíváme aj metódu postrehovania /aby sa dieťa naučilo vnímať slovo ako celok/. Preto je táto metóda vhodná u detí:
- ktoré majú problém spontánne prejsť z techniky viazaného slabikovania na techniku plynulého čítania
- ktoré si zamieňajú písmenká /za predpokladu, že majú dobre zvládnuté zrakové vnímanie, predovšetkým diferenciáciu zrkadlovo podobných tvarov – inak zámena súvisí s oslabením zrakového vnímania a treba začať stimuláciu od tejto oblasti/.
- ktoré majú diagnostikovanú symptomatológiu špecifických vývinových porúch učenia (zámena hlások, ich poradia, komolenie slov, oslabenú sluchovú analýzu a syntézu).
Chcete si urobiť rezerváciu alebo máte otázky?
Zavolajte na číslo +421 911 784 555 a si zarezervujte si termín stretnutia