blog
Sluchové vnímanie
Tento pojem si netreba zamieňať s tým, či dieťa správne počuje. Sluchové vnímanie je dôležité pre správne spracovanie informácii. Teda počuť správne každé písmenko vysloveného slova. Ide o to, či si dieťa sluchom nezamieňa podobne znejúce hlásky napr. to – do, šiel – čiel. Niekedy môže zámena zmeniť úplne význam slov a tým aj prijatej informácie.

V prvom kroku (najneskôr v tomto období) začnite s nácvikom – identifikácie prvej hlásky v slovách. Dieťa sedí oproti vám, slovo zreteľne vyslovte. Poloha oproti je dôležitá, aby malo dieťa aj zrakovú oporu okrem sluchovej a mohlo odzerať z vašich úst. Vždy začíname so slovami, ktoré začínajú na spoluhlásky, lebo tie sa deťom ľahšie identifikujú (slon – S, dom – D). Odpoveď, kde dieťa odpovie DO namiesto D nie je správna, trpezlivo vyslovujte opakovane. Slová začínajúce na samohlásky zaradíte až potom, čo zvláda spontánne a bezchybne spoluhlásky.
V druhom kroku pokračujete s nácvikom poslednej hlásky v slovách, taktiež trénujte slová, ktoré končia na spoluhlásky.
V treťom kroku môžete nacvičovať analýzu a syntézu slov. Teda poviete slovo po písmenkách a dieťa ho zloží. Začnite s takými, kde sa strieda spoluhláska so samohláskou na štyri písmenká (tri sú pre dieťa náročnejšie, tie začnite až potom, keď zvládne 4). Túto etapu dieťa ešte pred nástupom do školy nemusí mať zvládnutú, ale je dobré, ak sa s ňou zoznámi. O to ľahšie to bude v prvej triede.
Ucelený tréning fonematického uvedomovania podľa D. B. Eľkonina som absolvovala u pani Profesorky Mikulajovej z UK Komenského – katedry logopédie.
Je to jedna z najlepších metód, ktoré pripravia dieťa na dobrý štart do školy a je možné robiť ho online formou. Vhodný je pre všetky deti, ktoré nastúpia školskú dochádzku v roku 2025, teda aj deti, ktoré mali odklad.
Chcete si urobiť rezerváciu alebo máte otázky?
Zavolajte na číslo +421 911 784 555 a si zarezervujte si termín stretnutia